Szkolenie: Zarządzanie portfelem inicjatyw biznesowych - holistyczne spojrzenie na zmiany w IT
Zarządzanie portfelem jest integralnym elementem zarządzania organizacją IT pozwalających skupić się na kwestiach najistotniejszych z punktu widzenia celów długoterminowych równoważąc ograniczenia dotyczące aktualnych zasobów technicznych, organizacyjnych i kompetencyjnych. Może być stosowane na różnych poziomach zarządzania organizacją: przedsiębiorstwem jako całości lub departamentem koncentrującym swoją uwagę na rozwoju istniejących usług i/lub utrzymaniu rozwiązań IT dla istniejących klientów
- Trenerzy praktycy
- Kameralne grupy
Czas trwania szkolenia:2 dni (16h)
Kod kursu:ZPIB
Zarządzanie portfelem inicjatyw biznesowych - holistyczne spojrzenie na zmiany w IT
Cele szkolenia
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z teorią i praktyką zarządzania portfelem inicjatyw prowadzonych w warunkach niepewności i wdrożenia zasad optymalizacji procesów IT, tak aby finalnie sprostać oczekiwaniom użytkowników końcowych
W szczególności uczestnicy nauczą się zarządzać portfelem łącząc podejście klasyczne i zwinne do zarządzania projektem lub programem transformacyjnych zmian IT
Przekazanie uczestnikom szkolenia w sposób przystępny i uporządkowany wiedzy z zarządzania projektami i procesami IT
Wypracowanie zasad i reguł pracy zespołowej poprzez czytelne zdefiniowanie odpowiedzialności i uprawnień decyzyjnych dla poszczególnych ról z zespole projektowym, programowym i portfela
Koncentracja na korzyściach i wymianie doświadczeń zmierzających do osiągnięcia zaplanowanych wyników efektywności, zwiększenia satysfakcji klientów, poprawy terminowości zaplanowanych działań
Nabycie przez uczestników szkolenia praktycznych umiejętności, które będą mogli wykorzystać realizując projekty lub w nich uczestnicząc, ale również podejmować proaktywne działania optymalizacyjne wykorzystując świadomie równe techniki Agile do optymalizacji procesów
Zachęcenie uczestników szkolenia do zastosowania poznanych w trakcie szkolenia technik i narzędzi do realizacji swoich zadań i przedsięwzięć w codziennej pracy
Dla kogo?
Menedżerowie odpowiedzialni za testowanie, rozwój oprogramowania i utrzymanie systemów IT
Zalety
Przedstawia techniki i narzędzia zarządzania portfelem projektów, które pozwolą na budowę portfela projektów w organizacjach z punktu widzenia celów biznesowych
Zastosowanie zasad efektywnego wyboru i skutecznej realizacji zbioru projektów
Zastosowania w praktyce łączenia odpowiedzialności biznesowej z projektową
Tworzenia i zarządzania inicjatyw projektowych i lepszej ich integracji
Przedstawienie procesów zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w kontekście organizacji
Poznanie roli Biura Zarządzania Portfelem i umiejętność wyboru zakresu usług, które powinny być świadczone w organizacji przez PMO
Omówienie problemów i wyzwań związanych wdrożeniem procesu Zarządzania Portfelem Projektów i Biura Zarządzania Portfelem w organizacji
Praktyka przed teorią - wszystkie szkolenia technologiczne prowadzone są w formie warsztatowej. Konieczna teoria jest wyjaśniana na przykładzie praktycznych zadań
Konkretne umiejętności - w ramach każdego szkolenia rozwijamy praktyczne umiejętności związane z daną technologią i tematyką
Nauka z praktykami - wszyscy trenerzy na co dzień pracują w projektach, gwarantuje to dostęp do eksperckiej wiedzy i praktycznego know-how
W cenie otrzymasz:
Materiały szkoleniowe
Certyfikat ukończenia szkolenia
W przypadku szkolenia w trybie stacjonarnym zapewnimy Ci również lunch oraz sprzęt niezbędny do nauki
Program szkolenia
Wprowadzenie: projekt, program, portfel
Procesy a projekty w organizacji IT
Rola zarządzania portfelem projektów w zarządzaniu firmą IT
Definiowanie portfela zmian w obszarze IT
Powiązanie portfela ze strategią organizacji
Plan Zarządzania Portfelem
Identyfikacja komponentów portfela
Wybór i wymiarowanie kryteriów oceny komponentów portfela
Priorytetyzacja projektów
Budowanie systemu metryk efektywności portfela
Reguły iteracyjnego procesu zarządzania portfelem
Przygotowanie
Kategoryzacja
Identyfikacja
Planowanie
Ocena
Selekcja
Priorytetyzacja
Równoważenie
Uruchamianie
Autoryzacja
Akceptacja
Kapitalizacja
Raportowanie
Przeglądanie
Nadzorowanie wykorzystania efektów projektów
Dostosowanie portfela projektów
Równoważenie i optymalizacja portfela projektów
Zarządzanie podażą i popytem - analiza zapotrzebowania i dostępności zasobów
Zarządzanie wartością portfela - analiza kosztów i korzyści projektowych
Zarządzanie ryzykiem portfela
Zarządzanie strategiczną zmianą
Autoryzacja i kontrola portfela projektów
Monitorowanie zgodności celów projektów ze zgodnością celów biznesowych organizacji
Wprowadzenie do adaptacyjnego zarządzania projektami
Potrzeba zmian w filozofii zarządzania projektami?
Struktura i założenia projektu adaptacyjnego
Kiedy warto zarządzać adaptacyjnie z uwzględnieniem relacji biznesowych Klient - Dostawca
Podstawowe wartości adaptacyjne
Zasady przewodnie agile w budowaniu portfela zmian
Planowanie i kontrola
Wytwarzanie a zapewnienie zgodności z wymogami formalnymi
Progresywna redukcja ryzyka
Wytwarzanie wcześniejszych korzyści
Model adaptacyjnego zarządzania projektem, programem i portfelem zmian
Zasady i praktyki
Ramy strukturalne procesu adaptacyjnego
Faza 1: Tworzenie wizji
Faza 2: Planowanie adaptacyjne
Faza 3: Eksploracja
Faza 4: Adaptacja
Faza 5: Zamknięcie projektu
Praktyki adaptacyjne
Planowanie w projekcie adaptacyjnym i jej wpływ na poziom portfela inicjatyw
Identyfikacja ograniczeń w projekcie
Planowanie w warunkach niepewności: plan iteracji, inkrementalne dostarczanie funkcjonalności
Planowanie zadań a planowanie funkcjonalności
Praca w iteracjach i system raportowania postępów na poziomie portfela
Samoorganizacja i samodyscyplina zespołu projektowego
Rola kierownika w projektach zarządzanych adaptacyjnie
Budowanie kultury odpowiedzialności
Utrzymywanie niskiego koszt zmian
Zdolność zespołu do adaptacji