Szkolenie dostępne na zamówienie

Szkolenie: Zarządzanie portfelem inicjatyw biznesowych - holistyczne spojrzenie na zmiany w IT

Zarządzanie portfelem jest integralnym elementem zarządzania organizacją IT pozwalających skupić się na kwestiach najistotniejszych z punktu widzenia celów długoterminowych równoważąc ograniczenia dotyczące aktualnych zasobów technicznych, organizacyjnych i kompetencyjnych. Może być stosowane na różnych poziomach zarządzania organizacją: przedsiębiorstwem jako całości lub departamentem koncentrującym swoją uwagę na rozwoju istniejących usług i/lub utrzymaniu rozwiązań IT dla istniejących klientów

Czas trwania szkolenia:2 dni (16h)

Poziom zaawansowania:

Kod kursu:ZPIB

businessportfolio

Szkolenie na zamówienie

  • Dostosowany program
  • Indywidualna wycena
  • Dowolny termin
Zapytanie o szkolenie

Zarządzanie portfelem inicjatyw biznesowych - holistyczne spojrzenie na zmiany w IT

Cele szkolenia

  • Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z teorią i praktyką zarządzania portfelem inicjatyw prowadzonych w warunkach niepewności i wdrożenia zasad optymalizacji procesów IT, tak aby finalnie sprostać oczekiwaniom użytkowników końcowych

  • W szczególności uczestnicy nauczą się zarządzać portfelem łącząc podejście klasyczne i zwinne do zarządzania projektem lub programem transformacyjnych zmian IT

  • Przekazanie uczestnikom szkolenia w sposób przystępny i uporządkowany wiedzy z zarządzania projektami i procesami IT

  • Wypracowanie zasad i reguł pracy zespołowej poprzez czytelne zdefiniowanie odpowiedzialności i uprawnień decyzyjnych dla poszczególnych ról z zespole projektowym, programowym i portfela

  • Koncentracja na korzyściach i wymianie doświadczeń zmierzających do osiągnięcia zaplanowanych wyników efektywności, zwiększenia satysfakcji klientów, poprawy terminowości zaplanowanych działań

  • Nabycie przez uczestników szkolenia praktycznych umiejętności, które będą mogli wykorzystać realizując projekty lub w nich uczestnicząc, ale również podejmować proaktywne działania optymalizacyjne wykorzystując świadomie równe techniki Agile do optymalizacji procesów

  • Zachęcenie uczestników szkolenia do zastosowania poznanych w trakcie szkolenia technik i narzędzi do realizacji swoich zadań i przedsięwzięć w codziennej pracy


Dla kogo?

  • Menedżerowie odpowiedzialni za testowanie, rozwój oprogramowania i utrzymanie systemów IT


Zalety

  • Przedstawia techniki i narzędzia zarządzania portfelem projektów, które pozwolą na budowę portfela projektów w organizacjach z punktu widzenia celów biznesowych

  • Zastosowanie zasad efektywnego wyboru i skutecznej realizacji zbioru projektów

  • Zastosowania w praktyce łączenia odpowiedzialności biznesowej z projektową

  • Tworzenia i zarządzania inicjatyw projektowych i lepszej ich integracji

  • Przedstawienie procesów zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w kontekście organizacji

  • Poznanie roli Biura Zarządzania Portfelem i umiejętność wyboru zakresu usług, które powinny być świadczone w organizacji przez PMO

  • Omówienie problemów i wyzwań związanych wdrożeniem procesu Zarządzania Portfelem Projektów i Biura Zarządzania Portfelem w organizacji

  • Praktyka przed teorią - wszystkie szkolenia technologiczne prowadzone są w formie warsztatowej. Konieczna teoria jest wyjaśniana na przykładzie praktycznych zadań

  • Konkretne umiejętności - w ramach każdego szkolenia rozwijamy praktyczne umiejętności związane z daną technologią i tematyką

  • Nauka z praktykami - wszyscy trenerzy na co dzień pracują w projektach, gwarantuje to dostęp do eksperckiej wiedzy i praktycznego know-how


W cenie otrzymasz:

  • Materiały szkoleniowe

  • Certyfikat ukończenia szkolenia

  • W przypadku szkolenia w trybie stacjonarnym zapewnimy Ci również lunch oraz sprzęt niezbędny do nauki

Program szkolenia

Pobierz program w PDF

Wprowadzenie: projekt, program, portfel

  • Procesy a projekty w organizacji IT

  • Rola zarządzania portfelem projektów w zarządzaniu firmą IT

Definiowanie portfela zmian w obszarze IT

  • Powiązanie portfela ze strategią organizacji

  • Plan Zarządzania Portfelem

  • Identyfikacja komponentów portfela

  • Wybór i wymiarowanie kryteriów oceny komponentów portfela

  • Priorytetyzacja projektów

  • Budowanie systemu metryk efektywności portfela

Reguły iteracyjnego procesu zarządzania portfelem

  • Przygotowanie

  • Kategoryzacja

  • Identyfikacja

  • Planowanie

  • Ocena

  • Selekcja

  • Priorytetyzacja

  • Równoważenie

  • Uruchamianie

  • Autoryzacja

  • Akceptacja

  • Kapitalizacja

  • Raportowanie

  • Przeglądanie

  • Nadzorowanie wykorzystania efektów projektów

Dostosowanie portfela projektów

  • Równoważenie i optymalizacja portfela projektów

  • Zarządzanie podażą i popytem - analiza zapotrzebowania i dostępności zasobów

  • Zarządzanie wartością portfela - analiza kosztów i korzyści projektowych

  • Zarządzanie ryzykiem portfela

  • Zarządzanie strategiczną zmianą

Autoryzacja i kontrola portfela projektów

  • Monitorowanie zgodności celów projektów ze zgodnością celów biznesowych organizacji

Wprowadzenie do adaptacyjnego zarządzania projektami

  • Potrzeba zmian w filozofii zarządzania projektami?

  • Struktura i założenia projektu adaptacyjnego

  • Kiedy warto zarządzać adaptacyjnie z uwzględnieniem relacji biznesowych Klient - Dostawca

  • Podstawowe wartości adaptacyjne

Zasady przewodnie agile w budowaniu portfela zmian

  • Planowanie i kontrola

  • Wytwarzanie a zapewnienie zgodności z wymogami formalnymi

  • Progresywna redukcja ryzyka

  • Wytwarzanie wcześniejszych korzyści

Model adaptacyjnego zarządzania projektem, programem i portfelem zmian

  • Zasady i praktyki

  • Ramy strukturalne procesu adaptacyjnego

  • Faza 1: Tworzenie wizji

  • Faza 2: Planowanie adaptacyjne

  • Faza 3: Eksploracja

  • Faza 4: Adaptacja

  • Faza 5: Zamknięcie projektu

  • Praktyki adaptacyjne

Planowanie w projekcie adaptacyjnym i jej wpływ na poziom portfela inicjatyw

  • Identyfikacja ograniczeń w projekcie

  • Planowanie w warunkach niepewności: plan iteracji, inkrementalne dostarczanie funkcjonalności

  • Planowanie zadań a planowanie funkcjonalności

Praca w iteracjach i system raportowania postępów na poziomie portfela

  • Samoorganizacja i samodyscyplina zespołu projektowego

  • Rola kierownika w projektach zarządzanych adaptacyjnie

  • Budowanie kultury odpowiedzialności

  • Utrzymywanie niskiego koszt zmian

  • Zdolność zespołu do adaptacji

Podsumowanie szkolenia

Autorem szkolenia jest Martin Daliga

Dr inż. Martin Daliga, absolwent MBA i ekspert w zakresie inżynierii wymagań, analizy biznesowej, zarządzania procesami biznesowymi w obszarze Lean Six-Sigma, Product Owner i SCRUM Master dla wielu inicjatyw projektowych, jako niestrudzony propagator przywództwa sytuacyjnego Kennetha Blancharda skutecznie zarządzał zespołami interdyscyplinarnymi. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat pracował z zespołami (ponad 200-osobowymi) realizującymi projekty o budżetach sięgających ponad 30 mln zł.…