Opłacalne innowacje w firmie: chatbot
Na efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem składają się liczne elementy. Między innymi wdrażanie skutecznych (i przede wszystkich sensownych) procesów, dbanie o płynny przepływ informacji i właściwa optymalizacja kosztów. We wszystkich tych aspektach może pomóc oprogramowanie dla biznesu, na przykład takie, które ułatwia automatyzację procesów w firmie, oprogramowanie dla marketingu czy specjalne programy dla obsługi sprzedaży i magazynu. Systemy IT dla firm to znacznie szersza dziedzina niż tylko typowe rozwiązania dla firm jak np. pakiety chmurowe, to także takie, które wspierają innowacje w biznesie.

Źródło: https://verloop.io/blog/100-best-chatbot-statistics/
Zalety chatbota w firmie
Jednym z coraz popularniejszych rozwiązań są chatboty. Podstawową zaletą chatbotów jest obsługa klienta i pracownika w czasie rzeczywistym 24/7. Chatbot dla customer service ułatwia życia obu stronom. Jeżeli dzwonimy do placówki medycznej, żeby umówić wizytę, chatbot zbudowany z wykorzystaniem najnowszej technologii, bez udziału pracownika zapisze nas do wybranego specjalisty w wybranym terminie. Taka automatyzacja obsługi klienta pozwala firmie zaoszczędzić czas pracownika (niższe koszty) oraz skraca czas oczekiwania w kolejce dzwoniącego. Bot sprzedażowy to nie tylko automatyzacja sprzedaży internetowej, ale również wsparcie marketingu. Chatboty oparte na przetwarzaniu języka naturalnego (Natural Language Processing) i uczeniu maszynowym (Machine Learning) mogą wykorzystywać w rozmowie system rekomendacyjny. Na podstawie wiadomości i zdjęć wysłanych przez klienta bot jest w stanie np. zaproponować pasujące fotele do wystroju wnętrza. Odpowiednia ilość danych, na których uczył się chatbot oparty na AI - pozwala automatycznie wychwytywać podobieństwa i wzorce, zamiast bazować na konkretnych słowach kluczowych. Chatbot w bankowości umożliwia szybkie i bezpieczne zrobienie przelewu, sprawdzenie stanu konta czy przewalutowanie. Chatboty są niezastąpione w zbieraniu danych czy bezpośrednim kontakcie z użytkownikami w celu pozyskania opinii, a bardziej introwertycznym klientom umożliwią sprawne załatwienie sprawy bez kontaktu z człowiekiem.

Źródło: https://verloop.io/blog/100-best-chatbot-statistics/
Różnice między chatbotami
Podziały pomiędzy chatbotami możemy wyznaczyć na podstawie kilku ścieżek. Pierwszą i najbardziej oczywistą będzie ich zastosowanie, można tu wymienić na przykład chatbot dla marketingu i sprzedaży, chatbot dla logistyki, chatbot rekrutacyjny, chatbot dla bankowości, chatbot dla HR i administracji i wiele innych. Innym sposobem podziału będzie kanał rozmowy - czy będą to chatboty czysto tekstowe, głosowe (voiceboty) czy np. testowo-obrazowe. Jednak to od potrzeb odbiorcy powinien zależeć ostateczny zakres funkcjonalności i złożoność chatbota. Jeżeli ścieżka użytkownika składa się z zamkniętych wyborów i nie wymaga elastyczności przy formułowaniu potrzeb, możemy poskładać rozmowę praktycznie w całości z gotowych komend, które wybiera użytkownik (nie musi nic wpisywać). Na przykład rezerwacja stolika w rejestracji będzie wymagała zazwyczaj tylko wyboru daty, godziny i liczby miejsc przy stoliku, ale już np. udzielenie porady prawnej wymaga systemu o zupełnie innym poziomie złożoności.

Źródło: https://verloop.io/blog/100-best-chatbot-statistics/
Co chatbot pokaże managementowi
Rozwój chatbota można przyrównać do rozwoju wyszukiwarek internetowych. Kilkanaście lat temu, żeby z nich wydajnie korzystać, trzeba było wiedzieć, jak to robić. Obecnie jest to jedno z najbardziej podstawowych narzędzi użytkownika, stale dostosowane do zwiększania prostoty i intuicyjności stosowania oraz, co najważniejsze, użyteczności. Podobnie jest z chabtotami. Nie tylko już coraz rzadziej gubią się w rozmowach, a zakres ich zastosowania jest coraz szerszy, ale też wyposażone w odpowiedni dashboard pozwala na administrację, modyfikację czy w pewnym stopniu nawet kompletną konfigurację chatbota osobom nietechnicznym. Daje też błyskawiczny wgląd w dane i umożliwia robienie prostych analiz. Pozwala to na wzmocnienie w firmie zarządzania w modelu data driven.

Łatwy w obsłudze dashboard do Chatbota Sages
Jaki Chatbot
Najlepsze rozwiązanie IT dla firmy, to takie dostosowane do jej potrzeb. Jeżeli organizacja działa w Polsce, to chatbot po polsku jest oczywistością, jeżeli działa na kilku rynkach - musi być dostosowany do płynnej komunikacji w wielu językach. Żeby był najbardziej użyteczny dla klientów, pracowników i managementu musi być dobrze zaprojektowany z wykorzystaniem najnowszych technologii, ale jednocześnie być łatwy w obsłudze nawet dla osób, które się na niej nie znają. AI w biznesie np. AI w marketingu czy sprzedaży nie tylko nie musi, ale nawet nie powinno być skomplikowane w stosowaniu. Najważniejsze jednak musi być jego dostosowanie do potrzeb użytkownika - tutaj ważna będzie dobra współpraca pomiędzy zleceniodawcą i firmą IT. Czy warto inwestować w chatbota? Ta technologia pozwala na zwiększenie zasięgu działań, łatwiejsze zbieranie i analizę danych, podnoszenie poziomu obsługi klienta i obniżanie kosztów. A o szybkości jej rozwoju świadczy, chociażby chatbot ChatGPT. Już niedługo może okazać się, że chatboty podobnie jak inne rozwiązania IT w biznesie przestaną być innowacją, a staną się oczywistością.