Szkolenie: Umowy w IT z perspektywy zamawiającego
Sprawdź szkolenie "Umowy w IT z perspektywy zamawiającego", które wprowadzi Cię w świat umów i zagadnień prawnych związanych z IT.
- Trenerzy praktycy
- Kameralne grupy
Czas trwania szkolenia:1 dni (8h)
Kod kursu:IT/UMOWY
Umowy w IT z perspektywy zamawiającego
Cele szkolenia
Nabycie wiedzy i poznanie siatki pojęciowej w zakresie projektów i umów IT
Omówienie praktycznych zagadnień prawnych dotyczących umów na systemy informatyczne
Praktyczne przygotowanie do negocjowania umów IT z perspektywy zamawiającego
Przekazanie wiedzy na temat zabezpieczenia przez zamawiającego kluczowych ryzyk projektowych
Dla kogo?
Szkolenie przeznaczone jest dla podmiotów występujących po stronie zamawiającego w projektach IT, w szczególności dla wewnętrznych prawników, biura zakupów, kadry zarządzającej oraz wszystkich innych osób odpowiedzialnych za negocjowanie umów IT i zarządzanie umowami IT
Zalety
Praktyka przed teorią - wszystkie szkolenia technologiczne prowadzone są w formie warsztatowej. Konieczna teoria jest wyjaśniana na przykładzie praktycznych zadań
Konkretne umiejętności - w ramach każdego szkolenia rozwijamy praktyczne umiejętności związane z daną technologią i tematyką
Nauka z praktykami - wszyscy trenerzy na co dzień pracują w projektach, gwarantuje to dostęp do eksperckiej wiedzy i praktycznego know-how
Wymagania
Posiadanie podstawowej wiedzy/doświadczenia w zakresie projektów IT
W cenie otrzymasz:
Materiały szkoleniowe
Certyfikat ukończenia szkolenia
W przypadku szkolenia w trybie stacjonarnym zapewnimy Ci również lunch oraz sprzęt niezbędny do nauki
Program szkolenia
Podstawowe informacje dot. projektów IT
Specyfika projektów IT
Przebieg projektu IT w podstawowych metodykach
Charakterystyka umów w IT. Podstawowe zobowiązania stron
Rodzaje umów w IT
Charakter prawny umów w IT
Zobowiązania wykonawcy w zakresie zgodności z wymogami zamawiającego, np. AML, RODO, bezpieczeństwo, inne wymogi ustawowe (compliance)
Obowiązek współdziałania zamawiającego - uwarunkowania ustawowe a umowne
Aspekty techniczne wykonania oprogramowania
Wymagania funkcjonalne systemu - rola analizy przedwdrożeniowej i projektu technicznego
Infrastruktura techniczna (sprzęt)
Organizacja projektu
Plan komunikacji - sprawne określenie zasad kontaktu między stronami, opis ról w projekcie
Zarządzanie zmianą - zapewnienie elastyczności projektu poprzez ustalenie zasad wnioskowania i akceptowania zmian
Kontrola personelu wykonawcy oraz podwykonawców
Odbiór świadczeń określonych umową
Weryfikacja dostarczonego oprogramowania (testowanie, okresy stabilizacji)
Procedury odbioru
Ryzyka związane z klauzulami odbiorowymi
Wynagrodzenie
Modele wynagrodzenia (fixed price, T&M)
Potrącanie kar umownych z wynagrodzenia
Odpowiedzialność i kary umowne
Ogólne zasady odpowiedzialności
Rozszerzenie odpowiedzialności
Limitowanie odpowiedzialności - kiedy zamawiający nie powinien stosować limitów?
Kary umowne - rodzaje, charakterystyka, cel
Główne problemy z dochodzeniem odpowiedzialności od wykonawcy
Gwarancja na oprogramowanie
Treść zobowiązania gwarancyjnego
Gwarancja a rękojmia
Stosunek gwarancji do usług utrzymania
SLA (service level agreement)
Ustalenie oczekiwanej dostępności i czasów reakcji/naprawy/obejścia
Kategoryzacja błędów
Procedury zgłaszania błędów
Mechanizmy kar umownych w przypadku niedotrzymania parametrów SLA
Ochrona zamawiającego
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy (wniesienie na rachunek bankowy/gwarancja bankowa)
Zobowiązanie wykonawcy do posiadania określonego ubezpieczenia
Prawa własności intelektualnej
Przedmiot praw autorskich w umowach IT - co jest utworem?
Współtwórczość
Utwór pracowniczy
Przeniesienie autorskich praw majątkowych
Licencja, modele i zakres licencji
Autorskie prawa majątkowe do oprogramowania - uregulowania szczególne
Najczęstsze problemy związane z prawami własności intelektualnej w projektach IT
Poufność i ochrona danych
Klauzule poufności
Ochrona danych osobowych w projektach IT
Kwestia bezpieczeństwa informacji zamawiającego
Zasady udzielania zdalnego dostępu do środowisk zamawiającego
Zakończenie współpracy
Odstąpienie od dzieła (umowne i ustawowe, skutki odstąpienia)
Wypowiedzenie (rodzaje wypowiedzenia, terminy, ograniczenia, skutki wypowiedzenia)
Exit plan jako dokument określający obowiązki stron w przypadku zakończenia współpracy (np. transfer know-how, usunięcie danych, rozliczenia)