Szkolenie: Trudne sytuacje i rozwiązywanie konfliktów w zespole
Konflikt w zespole i organizacji ma zazwyczaj charakter wielowymiarowy. Podczas szkolenia nauczysz się rozpoznawać naturę konfliktów, diagnozować źródła konfliktu lub jego braku, tak by móc reagować adekwatnie do sytuacji i odpowiednio zarządzać sobą w konflikcie i sytuacją konfliktową.
- Trenerzy praktycy
- Kameralne grupy
Czas trwania szkolenia:2 dni (16h)
Kod kursu:KONF/BIZ
Trudne sytuacje i rozwiązywanie konfliktów w zespole
Cele szkolenia
Poznanie konstruktywnych i destrukcyjnych aspektów konfliktów w środowisku pracy
Poznanie wpływu konfliktu na efektywność pracy zespołu i efektywność organizacji
Nabycie umiejętności diagnozy konfliktu i podejmowania działań adekwatnych do rodzaju i fazy konfliktu
Nabycie umiejętności rozwiązywania konfliktów o różnej naturze i zarządzania sytuacją pokonfliktową
Dokonanie autodiagnozy swoich typowych zachowań w sytuacjach konfliktowych i świadomość, kiedy wykorzystywać poszczególne postawy
Dla kogo?
Wszystkich osób zainteresowanych tematyką konfiktu w zespole. Menedżerów, team leaderów, osoby aspirujące do tych ról i członków zespołu, którzy czują, że z jakimś konfliktem mają do czynienia i chcą się nauczyć radzić sobie w tej sytuacji.
Zalety
Przełamanie stereotypów dotyczących konfliktów w zespole
Poznanie własnego stylu rozwiązywania konfliktów
Umiejętność doboru stylu rozwiązywania konfliktów w zależności od sytuacji
Poznanie różnych strategii zarządzania sytuacją konfliktową i nabycie umiejętności wykorzystania ich w praktyce
Możliowość przećwiczenia wybranych technik rozwiązywania konfliktów podczas szkolenia
W cenie otrzymasz:
Materiały szkoleniowe
Certyfikat ukończenia szkolenia
W przypadku szkolenia w trybie stacjonarnym zapewnimy Ci również lunch oraz sprzęt niezbędny do nauki
Program szkolenia
Trudne sytuacje i konflikt – wprowadzenie do tematu
Konflikt – czy to normalne?
Proces konfliktu wg J. Penca
Konflikty w środowisku pracy
Trudne sytuacje
Źródła konfliktów, przyczyny niezgodności i sporów
Bariery komunikacyjne
Jak rozpoznawać poszczególne postawy u siebie i innych
Analiza transakcyjna – podstawowe założenia
O czym świadczy konflikt lub brak konfliktu w zespole i organizacji?
Wpływ konfliktu i braku konfliktu na efektywność
Konflikt w zespole w perspektywie P. Lencioni’ego
Konflikt konstruktywny i destrukcyjny
Typowe reakcje w sytuacjach konfliktowych
Autodiagnoza własnego stylu radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych
Sposoby reagowania w sytuacjach konfliktowych wg Thomasa-Kilmanna
Wskazówki, jaki sposób reakcji przyjąć w zależności od sytuacji
Natura konfliktów
Rodzaje konfliktów wg C. Moore’a
Symptomy konfliktu – jak je rozpoznać?
Co się dzieje podczas konfliktu? – Model rozwoju konfliktu wg F. Glasla
Zarządzanie konfliktem
Czym jest zarządzanie konfliktem
Konflikty rozwiązywalne i nierozwiązywalne
Strategie rozwiązywania konfliktów
Emocje w konflikcie – jak nimi zarządzać?
Komunikacja nastawiona na porozumienie i czynniki wspierające osiągnięcie porozumienia
Komunikat Ja
Komunikacja dorosły-dorosły
Podstawowe założenia prowadzenia mediacji
Zarządzanie sytuacją pokonfliktową
Warunki realizacji rozwiązania konfliktu
Kontrakt indywidualny lub zespołowy
Monitorowanie relacji i sytuacji
Model PGE i jego wykorzystanie w sytuacji pokonfliktowej
Prewencja sytuacji konfliktowych
Moduł Dodatkowy: Badanie DISC D3 (moduł dodatkowo płatny, dostępny wyłącznie w ramach szkolenia zamkniętego). Dzięki przeprowadzeniu badania, uczestnicy:
poznają swój naturalny (dominujący) styl komunikacji i zachowania (w tym: w sytuacjach trudnych i stresujących);
dowiedzą się, z jakimi stylami porozumiewają się niemal intuicyjnie, a z jakimi trudno im dojść do porozumienia i cokolwiek uzgodnić, a współpraca ma charakter konfliktowy;
poznają źródła konfliktów oraz metody prewencyjne pozwalające ich uniknąć lub przynajmniej obniżyć ich temperaturę;
zrozumieją, jak ich reakcje w trudnych dla nich sytuacjach wpływają na sposób realizacji zadań i współpracę w zespole oraz dowiedzą się, jak skuteczniej działać i komunikować się w stresie;