Szkolenia w firmie jak jednorożce - wszyscy słyszeli, nikt nie widział

Karolina Zadroga
Product Marketing Manager
Ikona kalendarza
21 maja 2020

Rozwój pracowników to klucz do sukcesu firmy. Niektóre z nich w ogłoszeniach rekrutacyjnych na wyrost oferują “możliwość rozwoju”. Często są to słowa rzucane na wiatr. Jak w rzeczywistości jest ze szkoleniami w firmie? Czy pracownicy mogą na nie liczyć? Dlaczego inwestycja w rozwój pracownika jest ważna?

Dlaczego szkolenia w firmie są ważne?

Szkolenia w firmie to korzyść zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Pierwszy z nich poszerza swoją wiedzę, zwiększa umiejętności, czuje się potrzebny. Drugi - zdobywa specjalistę, który pomoże mu osiągnąć sukces. Co więcej, szkolenia dla pracowników pomagają wyłonić najlepszych i obsadzić ich na kierowniczych stanowiskach. Zapewniają firmie prestiż, świadczą o zaangażowaniu pracodawcy w życie pracobiorcy.

Inwestycja w rozwój pracowników niesie potencjalny zysk. Jest też troską o dobro społeczne. Według raportu Deloitte “Trendy HR 2018” jest to największe wyzwanie dla liderów biznesu. Powinni oni mieć misję do spełnienia, a także popularyzować ideę firmy.

Gdzie te jednorożce?

W rzeczywistości często jest tak, że firma nie prowadzi szkoleń wewnętrznych. Rzadko też wysyła pracowników na szkolenia zewnętrzne. Dlaczego? Dużą rolę odgrywają pieniądze. Profesjonalne szkolenia są drogie i czasochłonne. Zwykle trwają ok. 2-3 dni, a co za tym idzie, pracownicy musieliby w tym czasie przestać wykonywać swoje obowiązki. Pracodawca chce przecież zyskać, a nie stracić. Nic bardziej mylnego. Szkolenia w firmie czy poza jej ścianami mają przyczynić się do poprawy wizerunku przedsiębiorstwa, a także zwiększenia wyników. To wszystko przekłada się na zysk. Inwestując w rozwój pracowników, inwestujemy w firmę.

Obietnica “rozwoju zawodowego” często jest tylko obietnicą. Dlatego coraz więcej osób ubiegając się o posadę w danej firmie, pyta o dodatkowe możliwości. Jeśli okaże się, że firma nie stawia na rozwój pracowników, często zmieniają oni miejsce zatrudnienia.

Szkolenia w firmie - najczęstsze błędy

Gdy okazuje się, że jednorożce jednak istnieją, często wiążą się z nimi liczne potknięcia. Jakie są najczęstsze błędy szkoleń w firmie? Przede wszystkim są niedopasowane do potrzeb pracowników. W danym dziale pracują zarówno początkujący w swoim fachu, jak i stare wygi. Dla pierwszych temat może być za trudny, przez co niezrozumiały. Osoby z dużym doświadczeniem podczas szkolenia będą się nudziły. Warto więc podzielić szkolenie na grupy względem posiadanych już umiejętności.

Kolejnym błędem popełnianym podczas organizacji firmowych szkoleń, jest brak ich ewaluacji. Aby wiedza czy umiejętności zdobyte podczas kursu zostały wdrożone w codzienną pracę, należy poświęcić im więcej uwagi po szkoleniu. Wysiedzenie kilku godzin w sali szkoleniowej nie świadczy jeszcze o nabyciu nowych umiejętności. Ważna jest praktyka, a także analiza rezultatów.

Zdarza się, że szkolenie prowadzi niekompetentna osoba. Żaden specjalista i dobry dydaktyk, a jeden z pracowników, który wykazał się odwagą i chęcią omówienia prezentacji. Firma wypełni luki, szkolenie zostanie przeprowadzone, a pracownicy wiedzy nie otrzymają. Przed organizacją szkolenia ważna jest analiza potrzeb firmy. Być może do zespołów dołączyły nowe osoby, które wymagają szkolenia wdrożeniowego. Jeśli wprowadziliśmy nowe technologie, również powinniśmy zapoznać z nimi pozostałych. Nie należy szkolić wszystkich we wszystkim.

Jednym z największych błędów popełnianym podczas organizacji szkoleń w firmie, jest brak oceny ich efektu. Pracodawca powinien stwierdzić, czy szkolenie przyniosło zamierzony rezultat, jak bardzo wpłynęło na wynik np. rozwoju aplikacji w danym miesiącu czy kwartale. Szkolenie w firmie ma dać nie tylko korzyść finansową. Ma być katalizatorem wewnętrznej zmiany w sposobie myślenia, zachowania czy nastawienia pracownika do pracy.

Szkolenia często prowadzone są w siedzibie firmy. Konkurencja nie śpi i oferuje swoim pracownikom szkolenia wyjazdowe w atrakcyjnych lokalizacjach, które oprócz merytoryki dostarczą pracownikowi odrobinę rozrywki po godzinach spędzonych na sali szkoleniowej. Na takie szkolenie pracobiorcy zdecydowanie chętniej jeżdżą. Również szkolenia programistyczne ogranicza jedynie dostęp do dobrego łącza internetowego (niezbędny sprzęt może być dostarczony do miejsca realizacji szkolenia). Oczywiście miejsce szkolenia warto dopasować do budżetu firmy. Jeśli jest on mały, warto zrobić mniej szkoleń, a bardziej wartościowych. Jeżeli w Twojej firmie o szkoleniach tylko się słyszy, jednak nie dochodzą one do skutku, być może Twój pracodawca nie wie, jak się za nie zabrać lub nie ma na nie budżetu. Odezwij się do nas: biuro@sages.pl, a spróbujemy przekonać Twojego szefa do inwestowania w rozwój swoich pracowników i pomożemy znaleźć na to niezbędne środki.

Przeczytaj także

Ikona kalendarza

29 marzec

To be or not to be a multi cloud company? Przewodnik dla kadry kierowniczej, doradców ds. chmury i architektów IT. (część 2)

Po przeczytaniu pierwszej części poradnika zauważymy, że strategie organizacji są różne. Część firm oparło swój biznes wyłącznie na j...

Ikona kalendarza

27 wrzesień

Sages wdraża system Omega-PSIR oraz System Oceny Pracowniczej w SGH

Wdrożenie Omega-PSIR i Systemu Oceny Pracowniczej w SGH. Sprawdź, jak nasze rozwiązania wspierają zarządzanie uczelnią i potencjałem ...

Ikona kalendarza

12 wrzesień

Playwright vs Cypress vs Selenium - czy warto postawić na nowe?

Playwright, Selenium czy Cypress? Odkryj kluczowe różnice i zalety każdego z tych narzędzi do automatyzacji testów aplikacji internet...