Obszary pracy zdalnej, które w obliczu koronawirusa wymagają szczególnej uwagi każdej firmy

Michał Kardasz
Ikona kalendarza
10 czerwca 2020

Globalna pandemia w dynamiczny sposób wymusiła na pracodawcach zmianę organizacji pracy. Z koronawirusem musiały zmierzyć się zarówno lokalne startupy, jak i międzynarodowe korporacje. Z kolei praca zdalna przestała być traktowana jako benefit, a stała się koniecznym standardem. Poniżej przedstawiam obszary, będą mieć kluczowy wpływ na funkcjonowanie każdej firmy.

Komunikacja

W obliczu sytuacji kryzysowej, jaką niewątpliwie jest pandemia koronawirusa, na pracodawcy leży szczególny obowiązek komunikowania się ze swoimi pracownikami w sposób szybki, jasny i zrozumiały. Pomóc w tym mogą maksymalnie proste komunikaty, jak również wdrożenie podsumowań dotychczasowych działań podjętych przez firmę w regularnym odstępie (np. cotygodniowe calle czy wideokonferencje całego zespołu lub firmy). Pomocne może również okazać się zorganizowanie wirtualnej sesji Q&A, gdzie każdy zainteresowany pracownik będzie mógł dopytać o ważne dla niego tematy związane z obecną sytuacją. Ważne jest również, aby nie tylko komunikować to, co zrobił już pracodawca, ale również informować o kolejnych działaniach, które będą podejmowane w niedalekiej przyszłości. Aby ułatwić znalezienie każdemu pracownikowi wszystkich wiadomości związanych z działaniami firmy w dobie koronawirusa, warto umieścić dotychczasową komunikację pod jednym adresem.

obraz1.webp

Bezpieczeństwo

Globalna pandemia spowodowała wzrost liczby cyberataków w różnych miejscach świata. Dotyczą one zarówno osób prywatnych (hakerzy wykorzystują informacje o epidemii do wyłudzenia danych logowania do portali społecznościowych i kodów BLIK), ale również rządów, organizacji pozarządowych i firm. Główne sposoby wykorzystywane przez cyberprzestępców to wiadomości spam sugerujące korespondencję dotyczącą COVID-19 oraz lawinowy wzrost ataków phishingowych. Według raportu firmy Eset, krajem, w którym wykryto najwięcej wysyłanych wiadomości spam w I kwartale 2020 roku są Stany Zjednoczone (18,4%) a na drugim miejscu znalazła się..Polska z wynikiem 6,6%.

Powyższe informacje powinniśmy potraktować jako żółta lampka ostrzegawcza zarówno jeśli jesteśmy pracodawcą, który odpowiada za obszar cybersecurity, jak również „szeregowym pracownikiem”, który może paść ofiarą dobrze przygotowanego ataku.

obraz2.webp

Opieka

Koronawirus zmienia rynek pracy. Zamrożenie gospodarki w wielu branżach okazało się szczególnie dotkliwe. Na naszych oczach zmieniają się również wartości, które są ważne dla pracowników. Jeszcze niedawno firmy prześcigały się w oferowaniu szerokich wachlarzy benefitów na czele z dużymi wyjazdami integracyjnymi, po „owocowych środach” czy „piątkach z pizzą” kończąc.

Jednak w obecnej sytuacji, niektórzy pracodawcy ze względów ekonomicznych, jak i praktycznych decydują się na ograniczanie oferowanych dodatków pozafinansowych. Z kolei inne firmy starają się dostosować benefity do aktualnych potrzeb pracowników oferując np. wsparcie psychologiczne w celu poprawy zdrowia psychicznego lub wirtualne sesje mindfulness, które mają pomóc w walce ze stresem i negatywnymi emocjami. Coraz bardziej popularnym dodatkiem staje się opłacanie przez pracodawców platform streamingowych takich jak Netflix czy Spotify, jak też zniżki czy vouchery do wielu punktów usługowych czy gastronomicznych gdzie zamówimy posiłek z dostawą do domu.

obraz3.webp

Elastyczność na wagę złota

Komunikacja, bezpieczeństwo oraz opieka pracownika to obszary, które zawsze składały się na sprawne funkcjonowanie każdej organizacji. W dobie pandemii koronawirusa mają jednak one szczególne znaczenie, dlatego też świadomy pracodawca powinien szybko reagować na zachodzące zmiany i elastycznie dopasowywać środowisko pracy zarówno pod kątem oczekiwań rynku, jak i własnych pracowników. Zresztą elastyczność to słowo klucz w obecnej sytuacji – sprawne dostosowanie się do nowej rzeczywistości zawsze było wartością dodaną każdego biznesu i pozwalało zwycięsko przejść przez turbulencje ekonomiczne, gospodarcze i społeczne.

Przeczytaj także

Ikona kalendarza

29 marzec

To be or not to be a multi cloud company? Przewodnik dla kadry kierowniczej, doradców ds. chmury i architektów IT. (część 2)

Po przeczytaniu pierwszej części poradnika zauważymy, że strategie organizacji są różne. Część firm oparło swój biznes wyłącznie na j...

Ikona kalendarza

27 wrzesień

Sages wdraża system Omega-PSIR oraz System Oceny Pracowniczej w SGH

Wdrożenie Omega-PSIR i Systemu Oceny Pracowniczej w SGH. Sprawdź, jak nasze rozwiązania wspierają zarządzanie uczelnią i potencjałem ...

Ikona kalendarza

12 wrzesień

Playwright vs Cypress vs Selenium - czy warto postawić na nowe?

Playwright, Selenium czy Cypress? Odkryj kluczowe różnice i zalety każdego z tych narzędzi do automatyzacji testów aplikacji internet...