Chatbot w e-commerce: Jak stworzyć narzędzie, które rozumie klientów?

Zespół Sages
Ikona kalendarza
23 kwietnia 2024

Chatboty konwersacyjne bez wątpienia rewolucjonizują obsługę klienta w wielu branżach, w szczególności w branży e-commerce. Nie tylko ułatwiają komunikację z klientem i proces zakupowy, znacząco obniżając koszty operacyjne, ale także przyczyniają się do optymalizacji wielu innych obszarów działalności sklepu.

W tym artykule przyjrzymy się, jak stworzyć chatbota, który realnie wspiera klientów w realizacji zakupów i wyborze produktów, oraz jakie inne obszary sklepu mogą skorzystać z jego pomocy.

Wsparcie klienta i realizacja zakupów z pomocą chatbota

Chatboty AI to nie tylko narzędzia odpowiadające na zadane im, proste pytania. Dzięki zaawansowanym algorytmom i technologii przetwarzania języka naturalnego chatboty działają jak osobisty asystent zakupowy, potrafią lepiej rozumieć zapytania i odpowiadać na nie w sposób zrozumiały i przystępny dla klienta.

Proste boty działają na zasadzie „jeśli coś — to coś”, natomiast znaczniej bardziej rozbudowane chatboty konwersacyjne bazują na modelach językowych, które są wytrenowane (nauczone) na podstawie ogromnych zbiorów danych tekstowych. To powoduje, że odpowiedzi są dokładniejsze, a to w rezultacie prowadzi do bardziej spersonalizowanego doświadczenia zakupowego.

Dzięki integracji z różnymi systemami i technologiami, takimi jak CRM, systemy zarządzania zamówieniami czy narzędzia analityczne, nowoczesne chatboty potrafią:

  • Prowadzić klienta przez proces zakupu, sugerując produkty zgodne z jego zainteresowaniami.
  • Odpowiadać na pytania dotyczące specyfikacji produktów, dostępności, opcji dostawy, zwrotów czy reklamacji. Mogą w tym celu przeszukiwać np. stronę internetową sklepu i zbiór plików PDF.
  • Przyspieszać transakcje, umożliwiając szybkie i bezproblemowe dokonywanie płatności.
  • Oferować wsparcie posprzedażowe polegające na wyjaśnianiu, w jaki sposób działa zakupiony produkt, jak z niego korzystać, jak rozwiązać ewentualne problemy po zakupie.

Wsparcie pracownika i poprawa komunikacji wewnętrznej w firmie

Obszarów, w których sprawdzi się chatbot jest naprawdę wiele. Skoro może odciążyć firmę przy obsłudze klienta i komunikacji zewnętrznej, dlaczego nie mógłby wesprzeć także pracowników działów administracyjnych przy zadaniach niezwiązanych z bezpośrednią obsługą klienta?

Obsługa administracyjna bywa czasochłonna, a pytania zadawane przez pracowników często mają charakter powtarzalny. Przy takich zastosowaniach chatbot może okazać się świetnym sposobem na zautomatyzowanie komunikacji wewnątrz firmy, a co za tym idzie zwiększenie produktywności i zadowolenia pracownika.

W jakich kwestiach administracyjnych chatbot może pomóc?

  • Sprawdzanie statusu dostawy danego zamówienia.
  • Sprawdzanie zapotrzebowania na konkretny produkt np. w poprzednim miesiącu.
  • Generowanie treści dokumentów na podstawie plików dostępnych w wewnętrznej bazie.
  • Sprawdzanie harmonogramu spotkań umówionych w kalendarzu.
  • Umawianie spotkań z innymi pracownikami poprzez okienko chatu.

Jak stworzyć chatbota, którego polubią klienci i pracownicy?

Zastanów się najpierw, czy wystarczy Ci prosty chatbot działający na podstawie ustalonych reguł i szablonów odpowiedzi, czy potrzebujesz bardziej zaawansowanego rozwiązania, w którym chatbot będzie swobodnie rozmawiał z Twoimi klientami i pracownikami.

Stworzenie chatbota konwersacyjnego jest bardziej skomplikowane i wymaga użycia innego zestawu technologii, rozumienia potrzeb klientów i ciągłego doskonalenia algorytmów uczenia maszynowego.

Aktualnie najpopularniejszymi chatbotami są te wykorzystujące RAG (eng. Retrieval Augmented Generation). Jest to metoda, która umożliwia dodawanie do zapytań (promptów) fragmentów danych, które chatbot ma przeszukiwać (np. zawartość strony internetowej lub pliki PDF z regulaminami). Dzięki temu „wiedza” modelu językowego zostaje powiększona i nakierowana na dane konkretnej instytucji.

Zamów dedykowanego chatbota stworzonego przez ekspertów Data Science lub zaimplementuj chatGPT na swojej stronie

Chatboty to przyszłość obsługi klienta w e-commerce. Ich zdolność do personalizacji, szybkiego reagowania na potrzeby klientów i wsparcia w kluczowych obszarach działalności sklepu sprawia, że są one cennym narzędziem dla każdej firmy dążącej do zwiększenia efektywności obsługi klienta, optymalizacji kosztów i zwiększenia sprzedaży.

Jeśli nie wiesz, na co należy zwrócić uwagę, skorzystaj z naszej chatbotowej checklisty, która dostarczy wiedzy na temat tego, co powinieneś przemyśleć, aby otrzymać jak najbardziej realną wycenę chatbota.

Jeśli nie masz pewności, jaki rodzaj chatbota będzie najlepszy dla Twojego biznesu, napisz do nas. Doradzimy i pomożemy w wyborze najlepszego rozwiązania.

Przeczytaj także

Ikona kalendarza

29 marzec

To be or not to be a multi cloud company? Przewodnik dla kadry kierowniczej, doradców ds. chmury i architektów IT. (część 2)

Po przeczytaniu pierwszej części poradnika zauważymy, że strategie organizacji są różne. Część firm oparło swój biznes wyłącznie na j...

Ikona kalendarza

27 wrzesień

Sages wdraża system Omega-PSIR oraz System Oceny Pracowniczej w SGH

Wdrożenie Omega-PSIR i Systemu Oceny Pracowniczej w SGH. Sprawdź, jak nasze rozwiązania wspierają zarządzanie uczelnią i potencjałem ...

Ikona kalendarza

12 wrzesień

Playwright vs Cypress vs Selenium - czy warto postawić na nowe?

Playwright, Selenium czy Cypress? Odkryj kluczowe różnice i zalety każdego z tych narzędzi do automatyzacji testów aplikacji internet...