400 mln złotych na dostępność uczelni: Jak skorzystać ze środków FERS?

Zespół Sages
Ikona kalendarza
18 kwietnia 2024

Uczelnie coraz bardziej dostępne: Wsparcie dla instytucji edukacyjnych

Uczelnie wyższe w Polsce mogą rozwinąć podjęte dotąd działania na rzecz dostępności dzięki dodatkowym środkom z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS). Konkurs Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), Uczelnie coraz bardziej dostępne, umożliwia pozyskanie wsparcia finansowego sięgającego aż 97% wartości projektu. To ogromna szansa na likwidację barier i stworzenie przestrzeni edukacyjnej bez ograniczeń dla całego grona studenckiego i pracowniczego, w tym osób z niepełnosprawnościami.

Ten nabór dotyczy uczelni, które zrealizowały już projekty w ramach konkursu Uczelnia Dostępna – POWER (na poziomach: MINI+MIDI, MIDI lub MAXI).

Wnioski można składać od 8 kwietnia do 28 czerwca 2024 roku. Całkowita pula środków na ten nabór wynosi aż 400 000 000 PLN! Uczelnie mogą wykorzystać je na realizację projektów likwidujących różnego rodzaju bariery dla osób ze specjalnymi potrzebami, jeśli chodzi o równy dostęp do pełnej oferty uczelni, w tym: pracy, studiów, badań naukowych, życia kulturalno-sportowego czy wsparcia socjalnego.

Maksymalna wartość dofinansowania w ramach projektu wynosi 8 mln zł, nie uwzględniając wartości wkładu własnego. Wnioski można składać za pośrednictwem systemu SOWA EFS. Szczegółowe informacje na temat naboru znajdują się na stronie NCBR.

Obszary wsparcia dla uczelni objęte dofinansowaniem z FERS

Program Uczelnie coraz bardziej dostępne obejmuje różnorodne obszary, które mogą przyczynić się do stworzenia bardziej otwartej i dostępnej przestrzeni edukacyjnej.

Struktura organizacyjna:

  • Tworzenie strategii i polityk związanych z dostępnością.
  • Kształtowanie struktury organizacyjnej, aby uwzględniała potrzeby osób z niepełnosprawnościami.

Dostępność architektoniczna:

  • Adaptacja budynków i infrastruktury uczelni do potrzeb osób z ograniczeniami ruchowymi: wyposażenie w windy i podjazdy, dostępne toalety itp.
  • Zapewnienie możliwości ewakuacji dla osób ze specjalnymi potrzebami.

Dostępność informacyjno-komunikacyjna:

  • Wdrażanie standardów prostego języka.
  • Wspieranie dostępu do informacji różnymi kanałami: czytelne oznaczenia graficzne i brajlowskie, dostęp do tłumaczeń na język migowy, interfejsy głosowe.

Dostępność cyfrowa:

  • Organizacja platform e-learningowych, narzędzi do nauki zdalnej i systemów wewnętrznych w sposób funkcjonalny dla wszystkich użytkowników.
  • Wdrażanie standardów dostępności (np. WCAG) w treściach cyfrowych.

Technologie:

  • Stworzenie zaplecza technologicznego wspierającego dostępność, takiego jak pętle indukcyjne czy systemy udźwiękawiające.
  • Wdrażanie produktów cyfrowych zwiększających dostępność w różnych aspektach, na przykład: WCAG AI (dostosowywanie dokumentów PDF) czy chatboty i voiceboty ułatwiające dostęp do informacji za pomocą różnych kanałów komunikacji.

Procedury:

  • Uwzględnienie dostępności w procedurach na uczelni, takich jak rekrutacja na studia czy prowadzenie projektów badawczych.
  • Rozszerzenie zasad udzielania systemowego wsparcia osobom z niepełnosprawnościami.

Usługi wspierające edukację:

  • Zapewnienie opieki psychologicznej, organizacja rówieśniczych grup wsparcia.
  • Wyrównywanie szans pełnego skorzystania z oferty uczelni przez wszystkie osoby studiujące, w tym: zapewnienie dostępności procesów rekrutacyjnych i kontaktu z administracją.

Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności:

  • Edukacja społeczności akademickiej na temat potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
  • Organizacja kampanii, szkoleń i wydarzeń promujących świadomość i akceptację różnorodności.

Pojedyncze działanie może dotyczyć więcej niż jednego obszaru jednocześnie, a projekt powinien obejmować wszystkie 8 obszarów. Pełen opis możliwych do podjęcia działań można przeczytać w dokumencie NCBR.

Uczelnia bez barier dzięki wdrażanym przez Sages rozwiązaniom IT

Jako lider na rynku IT, wspieramy uczelnie w tworzeniu przestrzeni edukacyjnej bez ograniczeń. Nasze doświadczenie i specjalizacja w sektorze edukacji sprawiają, że jesteśmy wiarygodnym partnerem do wdrożenia rozwiązań zapewniających dostępność uczelni. Nasz zespół oferuje pełne wsparcie na każdym etapie projektu. Sprawnie pomagamy w wyborze odpowiednich narzędzi, wdrożeniu systemów i rozwiązywaniu ewentualnych problemów.

W ramach projektów zwiększających dostępność uczelni szczególnie polecamy następujące systemy i rozwiązania z naszej oferty:

  1. WCAG AI: Narzędzie zapewniające dostępność dokumentów PDF zgodnie z wytycznymi WCAG (Web Content Accessibility Guidelines).
  2. Chatboty i voiceboty: programy umożliwiające prowadzenie interaktywnych rozmów za pomocą różnych kanałów (wizualny i głosowy), które mogą znacząco przyczynić się do zwiększenia dostępności uczelni.
  3. Omega-PSIR: System Bazy Wiedzy (CRIS), który umożliwia kompleksowe zarządzanie informacją o nauce i potencjale badawczym, który z sukcesem wdrożyliśmy już w ponad 45 polskich uczelniach wyższych. Wspiera procesy zarządzania badaniami naukowymi, ewaluację instytucji i pracowników oraz budowanie wizerunku uczelni.
  4. USOS: System do obsługi studentów i zarządzania tokiem studiów, który ułatwia organizację procesów edukacyjnych, administracyjnych i komunikacyjnych.
  5. Uniplaner: Nowoczesne i intuicyjne narzędzie do planowania zajęć i zarządzania harmonogramem uczelni.

Wybierz z nami najlepsze narzędzia

Zachęcamy gorąco wszystkie instytucje edukacyjne do wzięcia udziału w naborze i wykorzystania pozyskanych środków na stworzenie rozwiązań razem z naszą firmą. Jeśli są Państwo zainteresowani wykorzystaniem naszych produktów lub potrzebują wsparcia w wyborze i wdrożeniu systemów, serdecznie zachęcamy do kontaktu. Nasz zespół z przyjemnością zaangażuje się w proces dalszego podnoszenia dostępności i otwartości uczelni dla wszystkich.

Przeczytaj także

Ikona kalendarza

29 marzec

To be or not to be a multi cloud company? Przewodnik dla kadry kierowniczej, doradców ds. chmury i architektów IT. (część 2)

Po przeczytaniu pierwszej części poradnika zauważymy, że strategie organizacji są różne. Część firm oparło swój biznes wyłącznie na j...

Ikona kalendarza

27 wrzesień

Sages wdraża system Omega-PSIR oraz System Oceny Pracowniczej w SGH

Wdrożenie Omega-PSIR i Systemu Oceny Pracowniczej w SGH. Sprawdź, jak nasze rozwiązania wspierają zarządzanie uczelnią i potencjałem ...

Ikona kalendarza

12 wrzesień

Playwright vs Cypress vs Selenium - czy warto postawić na nowe?

Playwright, Selenium czy Cypress? Odkryj kluczowe różnice i zalety każdego z tych narzędzi do automatyzacji testów aplikacji internet...